Zes gewaagde vragen voor het nieuwe seizoen

13 maart 2014 — Het is gewaagd om proberen een voorspelling te doen over het komende seizoen. De nieuwe reglementen, verhuizen van team en andere factoren maken het dit seizoen zodanig onvoorspelbaar, dat we zelfs na Melbourne nog niet gaan weten wie nu zijn huiswerk goed gemaakt heeft. Toch willen we ons wel wagen aan een poging om iets te zien in de zeer mistige glazen bol.

Zes gewaagde vragen voor het nieuwe seizoen

Wie wordt de beste nieuwkomer van het seizoen?
Er zijn drie nieuwkomers in de Formule 1. Magnussen, Ericsson en Kvyat. Ericsson lijkt niet over het geschikte materiaal te beschikken om indruk te maken. Hij nam ook tot vier keer deel aan het GP2 kampioenschap, maar wist het niet als beste te beëindigen. Kvyat nam voorheen deel aan F3 en GP3. Die laatste wist hij als kampioen af te sluiten en won daarbij enkele races in F3.

Maar de beste kaarten heeft Magnussen. Hij won vorig jaar de Formule Renault 3.5 met zes overwinningen en maar liefst 14 podia in 17 races. Zelfs met het materiaal dat hij ter beschikking krijgt bij McLaren buiten beschouwing gelaten, lijkt hij de meest consistente van de drie te zijn. Wij kiezen voor Magnussen.

Wie wordt de verrassing van het seizoen?
Misschien eerder een vraag die gericht is op de teams. Er zijn er enkele die misschien optimaal kunnen profiteren van de chaos die er momenteel heerst als gevolg van de nieuwe motoren, maar als Mercedes daar als team het beste uitkomt, dan is dat niet echt een verrassing te noemen.

Er is ons wel opgevallen dat één team tijdens de wintertesten enige hoop mag koesteren om bij de subtoppers aan te sluiten na enkele seizoenen in het slop gezeten te hebben. We hebben het over Williams. Als de topteams hun zaakjes terug op orde hebben ergens halverwege het seizoen, lukt het hen misschien om de aansluiting te behouden en opnieuw mee te draaien voor de dikkere punten. Van ons mag Williams voor de aangename verrassingen zorgen dit seizoen.

Wie wordt de underdog van het seizoen?
En dan bedoelen we vooral wie geen schijn van kans maakt. En dat is geen moeilijke want veel teams die helemaal geen kans maken, zo zijn er niet veel. Je vraagt je dan soms ook wel af hoe ze het volhouden. Twee teams hebben een vast abonnement op de laatste plaatsen. Toch is er eentje die ook in de wintertesten al een klein punt van beterschap liet optekenen ondanks een valse start.

De overschakeling van Marussia op Ferrari motoren, zou wel eens kunnen betekenen dat Caterham alleen in de woestijn blijft staan. Hun wagen ziet er niet uit, dat is een kwestie van smaak uiteraard, maar daarbij verklaarde Kobayashi dat ze misschien beter met hun GP2 wagen aan de start zouden komen als ze wilden meeracen. Geen goede vooruitzichten voor komend seizoen en dus gokken we op Caterham.

image

Wie maakt de snelste pitstop?
Als het nog sneller kan. We zitten intussen onder de twee seconden. Mark Webber maakte in 2013 een stop van 1.923 seconden in de GP van de Verenigde Staten. Webber zal zelf dus geen nieuw record   kunnen vestigen. Daarbij hebben ze bij Red Bull misschien wel andere prioriteiten dan de snelste pitstop te maken. Er valt meer tijd te winnen in de ontwikkeling van hun wagen. Maar zelfs dan nog, we zouden het graag zien gebeuren, maar een nog snellere pitstop lijkt quasi onhaalbaar. Hier durven we geen naam op te plakken.

Wie deed de beste transfer?
Er zijn wat wissels geweest, maar de beste zaak lijkt ons gedaan door Raikkonen. Hij zat bij Lotus die hem met de grootste moeite nog aan boord konden houden omdat ze geen loon betaalden. Lotus is ook niet meteen op weg om een kampioenenwagen af te leveren in 2014 en het is daar een kleine leegloop geweest van technici en zelfs teambaas Bouiller heeft er zijn biezen gepakt. Dat is één kant.

Aan de andere zijde heb je dan Ferrari. Niet onbekend voor de Fin. Ze hebben hem een aantal jaren geleden een wereldtitel bezorgd en twee jaar later met 30 miljoen euro bedankt voor bewezen diensten. Alonso werd binnengehaald onder luid trompetgeschal, maar de harde realiteit voor het team uit Maranello is dat ze in vier jaar tijd geen enkele prijs hebben kunnen pakken. En dus mag hun laatste laureaat opnieuw een poging komen doen naast de zijde van Alonso. Eén ding staat alleszins vast, als dit niet werkt en fout zou aflopen, eindigt het bij Ferrari in tranen voor sommigen en waarschijnlijk niet bij Kimi zelf. En zeg nu zelf, wie zou een transfer naar Ferrari durven afslaan?

image

Wie wordt wereldkampioen?
Dat is uiteraard de hamvraag. Iedereen heeft zo wel zijn favoriet of voorkeur en daar supporteren we voor als we op zondag voor de buis zitten. Ok, toegegeven, we hebben ook een tweede rijder voor als de eerste uit zou vallen. En misschien zelfs een derde of een vierde, het maakt weinig uit. Feit is dat deze vraag door iedereen anders beantwoord zal worden, maar wat denken wij? Een uitspraak doen die achteraf dan helemaal fout is, kunnen we ons dat permitteren als F1-website? Natuurlijk, we hebben altijd gelijk, let maar op. De wereldkampioen van 2014 zal de piloot zijn met de meeste punten. Voila!

Maar als we daar echt een naam op moeten plakken, dan gokken we op Mercedes. Ze zijn als sterkste uit de wintertesten gekomen en zijn gedreven als nooit te voor. Het lijkt wel alsof ze bloed geroken hebben op dat hoogste schavotje en daar nu als wolven willen triomferen. En het is misschien ook wel gegund. Al is het maar om die andere grote kampioen vermeld op hun cockpit in gedachte te houden, ook al was hij bij momenten controversieel. Want dat is wat deze sport zo mooi maakt, de helden, de glorieuze momenten en het gevoel dat we vanbinnen krijgen als we er vol enthousiasme over kunnen vertellen. Wie er kampioen wordt is dan eigenlijk van minder groot belang voor ons. Wij willen spanning, opwinding en glorie van het scherm zien afdruipen. Wij willen dat onze favoriet wint, maar bovenal een schitterend F1-seizoen!


F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij