Manor Racing

Team: Manor
Wagen: Manor
Motor: Mercedes-Benz
Banden: Pirelli

Rijder 1: Pascal Wehrlein
Rijder 2: Rio Haryanto
Testrijders: - f1 wagen Manor Racing

Geschiedenis

2010:
Eén van de nieuwe teams in 2010 zou Manor GP worden. Een team dat ook actief was in de formule 3 en GP3. Het team blek echter niet kapitaalkrachtig genoeg te zijn. Virgin-baas Richard Branson kocht het team over, nadat hij zich bedrogen voelde door Brawn GP. Brawn wou namelijk een veelvoud van het sponsorgeld van 2009 om Virgin als sponsor te behouden.

Timo Glock en Lucas di Grassi zouden het eerste rijdersduo van Virgin worden. Het team had echter al een groot probleem: een te kleine benzinetank. Veel maakte dat echter niet uit. Virgin reed steevast voor HRT en achter Lotus. Op het einde mocht onze landgenoot Jerome d’Ambrosio enkele testsessies op vrijdag afwerken. Daarbij maakte onze landgenoot een grote indruk.

2011:
Eind 2010 kocht autobouwer Marussia het merendeel van de aandelen van het team. Voortaan heette het Marussia Virgin Racing. Tot grote vreugde van alle Belgen werd Jerome d’Ambrosio aangekondigd als plaatsvervanger voor Lucas di Grassi.

Zoals verwacht zou het team nog altijd geen potten breken. Als de andere wagens niet uitvielen kon men een goede prestatie vergeten. Daardoor werden de laatste plaatsen in enkele races verdeeld. Zo eindigde Marussia Virgin laatste, ondanks dat ze meestal voor HRT eindigden in de races.

2012:
Virgin verdween helemaal uit de naam van het team en het werd “Marussia F1 team”. Voor de Belgen was er een teleurstelling, want Jerome d’Ambrosio werd al de avond na de laatste f1-race van 2011 ontslagen en vervangen door de Fransman Charles Pic. Ook in 2012 reed Marussia opnieuw achteraan. Lange tijd zag het er naar uit dat het tiende zou eindigen voor Caterham en daarmee aan de haal zou gaan met de financieel erg belangrijke tiende plaats in het eindklassement. Rechtvaardigheid geschiedde immers tijdens de slotrace, waarin Caterham alsnog de plaats wegsnoepte van Marussia, dat bijna gans het seizoen trager was dan Caterham.

2013: Tiende plaats bij de constructeurs zorgt voor financiële ademruimte
Marussia wist uiteindelijk de levensbelangrijke tiende plaats te veroveren in het constructeurskampioenschap. Jules Bianchi was gedurende het hele seizoen ruim de betere van teamgenoot Max Chilton, maar toch was het Chilton die in elke race de finish bereikte. Bianchi behaalde met de dertiende plaats in Maleisië het beste resultaat voor Marussia sinds hun intrede in de Formule 1.

2014: Vreugde om twee wk-punten, drama voor Bianchi in Japan
Het was een jaar vol emoties voor Marussia. In Monaco was er dolle vreugde voor Marussia omdat Jules Bianchi twee belangrijke wk-punten wist te behalen tijdens de GP van Monaco maar in Japan sloeg het noodlot toe. Bianchi crashte in de regen onder een kraanwagen die de wagen van Adrian Sutil aan het wegtakelen was. De Fransman raakte zwaar gewond en belandde in een coma. Ondertussen trachtte Marussia zelf eveneens te overleven. De renstal mistte de laatste races van het seizoen. Lange tijd zag het er naar uit dat Marussia de startgrid in 2015 niet zou halen. De renstal kwam onder curatele te staan maar amper enkele weken voor de start van het F1-seizoen raakte bekend dat de renstal onder de naam Manor F1 team dankzij een investeerder een doorstaat zou proberen maken.

2015: Bijna was de F1-droom voorbij
Het leek over te zijn voor het Russische Marussia na het seizoen 2014. Maar uiteindelijk kwam het team toch nog met het nodige geld om deel te nemen aan het seizoen 2015. Het team miste wel de eerste race in Australië, waardoor het baandebuut er pas kwam in Maleisië. De verwachtingen van het team waren niet hoog, doordat ze met de aangepaste wagen van vorig seizoen deelnamen. Het doel van Manor was om te overleven. Het lijkt er beter uit te zien voor het team in 2016, wegens de overstap naar een Mercedes krachtbron. Maar het team ziet dan ook weer twee hoofdrolspelers vertrekken met John Booth en Graeme Lowdon.

Verwante nieuwsitems

14 feb 2017
Europees Parlement wil onderzoek naar verdeling prijzengeld in de F1
03 feb 2017
Laatste strohalm voor Manor?
28 jan 2017
Manor-personeel onthult F1-bolide 2017
27 jan 2017
Manor F1 team verdwijnt uit de Formule 1
27 jan 2017
Hoeveel kost een punt in de F1?

Tussenstand F1 seizoen

01. Nico Rosberg 367 pt.
02. Lewis Hamilton 355 pt.
03. Daniel Ricciardo 246 pt.

Volledige stand →

F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij